Töörõõmu kaitseks

Stress ja läbipõlemine on terminid, mida tänapäeval teavad kõik töötavad inimesed. Kes pole selle all ise kannatanud, on näinud elu- ja töörõõmu kaotanud lähedasi ja tuttavaid. Pilt on mõtlemapanev – kas ka minuga võib nii juhtuda?

Jana Ots, psühholoogiline nõustaja

 

Läbipõlemise eest pole me keegi kaitstud, kuid siiski on võimalik ennast hoida, kui võtta õigeaegselt kasutusele kaitsemeetmed. Esmaseks kaitseks läbipõlemise vastu on tööga rahulolu. On selge, et tööga rahul olla ja sellest rõõmu tunda saab siis, kui ka kliendid on rahul. Siinkohal püüakski lahti mõtestada, mida kliendid kosmeetiku juures käies ootavad ja loodavad.

 

Miks klient kosmeetiku juurde tuleb?

Esimene ja kõige ilmsem eesmärk on tõenäoliselt ilusamaks saamine, kuna naiste jaoks on oma välimuse ja kauniduse eest hoolitsemine üks tähtsamaid tegevusi. Sellel pikemalt ei peatuks, kuna see on otseselt kosmeetikute erialane küsimus.

Teine, mitte sugugi vähem tähtis ja küllaltki teadvustatud eesmärk, on lõõgastumine. Üks meeldivamaid võimalusi kaitsta end läbipõlemise ja töörutiini eest ning masenduse vastu on lubada endale midagi head ja nauditavat. Peale väsitavat ja pingelist päeva on vaja uuesti taastada oma jõuvarud ning sisemine tasakaal. Mis saab olla naisele (ja ka mehele) parem kingitus, kui lõõgastav protseduur kosmeetiku või massööri laual?

Kolmandat eesmärki inimesed endale enamasti ei teadvusta. Me elame ühiskonnas, kus meie käitumist ja tunnete väljendamist piiravad küllaltki ranged normid. Intensiivseid tundeväljendusi ei peeta eetiliseks väljendada intensiivselt – olgu siis tegu negatiivsete (viha, raev) või positiivsete (armastus, hellus) tunnetega. Kuid alateadvuses on säilinud mälestused imikueast, kus ema imikut hellitab, mähib, silitab ja paitab. See on liiga hea mälestus, et seda teadlikult mäletada, kuid alateadlikult igatseme ja soovime seda taas tunda. Samas elame me tänapäeva ühiskonnas pidevas armastuse ja helluse defitsiidis. Mõelge näiteks, kui paljudel inimestel me lubame puudutada oma nägu või varbaid? Paljud vastavad tõenäoliselt, et mitte kellelgi. Kuid armastuse, helluse ja hoituse vajadus ei ole ka tänapäeva inimestel kuhugi kadunud ja selleks, et ühiskonnale vastuvõetaval moel seda vajadust rahuldada, on tegelikult mitmeid võimalusi – näiteks kodulooma soetamine või treeningud, kus on palju kehalist kontakti.

Üheks võimaluseks on ka kosmeetiku juures käimine. Kosmeetiku laual võib kogeda ligilähedaselt sama nauditavat hoolitsust, kui lapsepõlves mida emad meile on pakkunud – kosmeetik sätib teki peale, silitab hellalt meie nägu, hoolitseb parimal võimalikul moel meie heaolu eest jne. Kas keegi lähedastest tegeleb meiega sellisel viisil? Ehk siis, kui oleme haiged ja sedagi mitte alati. Abielupaaride mesinädalad lõpevad mõne kuu möödudes ja sageli (mitte küll alati ja kõigil!) algab teineteisest võõrandumine. Töörutiinist väsinuna koju jõudes ootavad partnerid, et teine pool pakuks hoolitsust ja hellust, kuid väsinud on mõlemad. Ja ometi aitab meie tühjaks saanud akusid laadida just armastuse, helluse ja hoituse tunne. Ja just seda ootavad kliendid ka kosmeetiku juures käies.

 

Hundid söönud, lambad terved

Kuidas siis teha nii, et klient jääks rahule ja ka kosmeetik oma tööst rahulolu võiks tunda? Oluline on pöörata tähelepanu kõigile eelnevalt välja toodud kolmele aspektile. Iga klient ootab nii ilu, lõõgastust kui ka helluse ja hoituse tunnet. Erinevus võib-olla vaid protsentuaalne ja hea klienditeeninda tabab selle sageli ära, millise kliendiga parasjagu tegemist on.

Kui kliendile on esmatähtis ilu, huvitub ta põhiliselt parimatest kreemidest ja tarvitab neid ka kodus hoolsalt. Ta huvitub ka kaasaegsest aparatuurist ja tema jaoks ei ole primaarne protseduur ise, vaid selle silmnähtav tulemus näonahal.

Lõõgastuma ja hellust otsima tulnud kliendile ei ole aga sugugi primaarne, et kreemid ja aparatuur oleksid teaduse viimane sõna, vaid pigem eelistavad nad klassikalist käsimassaaži, nad ootavad ennekõike meeldivat hoolitsust – teki kohendamist, küsimusi enesetunde kohta (Kas on mugav? Ega külm ei ole?), vaikset mahedat muusikat ja mitte liiga palju vestlust. Seda sorti kliendid võivad aga kosmeetikule pettumuse valmistada, sest pikk ja õpetlik jutt kodusest hooldusest jookseb reeglina tühja – klient ei tee protseduuride vahepealsel perioodil kodus oma ilu heaks suurt midagi.

Professionaalne ja kogemustega kosmeetik suudab mõista, milline eesmärk on kliendile primaarne ja teenuse pakkumisel sellele keskenduda. Loomulikult ei saa jätta ilu otsima tulnud klienti ilma hellusest ja hoolitusest ja vastupidi, ka hellust vajavale kliendile tuleb rääkida ilunippidest, kuid kosmeetik ei pea võtma vastutust selle eest, kui klient neid näpunäiteid ei järgi. Kosmeetik pakub oma teenust professionaalsusest lähtuvalt ja see, kui palju klient sellest omaks võtab, on kliendi valik. Ütlematagi on selge, et hoolitsuse ja helluse jagamisel piirdub kosmeetik vaid profesionaalsete liigutustega, kuid need ei pea olema tundekülmad, vaid südamesoojuse ja armastusega jagatud.

 

See, kui inimene teeb oma tööd armastusega, on nautitav igal elualal – meile meeldib külastada kohvikut, kus meid teenindatakse lahke naeratusega, kauplust, kus müüja pole enesekeskne ja tõrjuv. Armastust ja hoolivust otsime kõikjalt, kuid kosmeetikult saadav hoolitsus on eriti spetsiifiline ja aitab kaitsta kliente läbipõlemise vastu.

Kuidas kosmeetik end läbipõlemise ning ka rahulolematute ja kriitiliste klientide vastu hoida ja kaitsta saab, on juba järgmiste artiklite teemad. Ka see on äärmiselt oluline, sest kes siis veel hoiab ja kaitseb meid, tavalisi inimesi, selles armastuse defitsiidi maailmas läbipõlemise eest?

Jana Ots, psühholoogiline nõustaja